Simbolistica obiectelor folosite la Sfântului Botez

Panza alba in care este infasurat pruncul imediat dupa Botez, simbolizeaza haina luminoasa a sufletului, spalat de pacate, care a devenit de acum biserica sau locas a lui Dumnezeu. In apa sfintita se sfinteste si cruciulita pe care copilul o primeste in dar de la nasi pentru a-si aminti de cuvintele din Evanghelia dupa Marcu, cap. 8, 34: „Oricine voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea si sa-Mi urmeze Mie.”

Lumanarea – pe care o aprinde preotul dupa scoaterea din apa a pruncului si pe care o tin nasii – arata lumina harului primit la Botez, dar si lumina faptelor bune, pe care cel botezat este chemat sa le implineasca.

Taina Mirungerii urmeaza imediat dupa botezul pruncului. Prin punerea mainii preotului in timpul citirii rugaciunii, prin rostirea cuvintelor „pecetea darului Sfantului Duh” si prin ungerea cu Sfantul si Marele Mir, cel nou botezat primeste bogatia darurilor Sfantului Duh. Sfantul Mir are in compozitie ulei de masline amestecat cu aromate, care arata multimea darurilor duhovnicesti pe care cel botezat le primeste. Ungerea se face in semnul Sfintei Cruci, pecetluind toate simturile. Prin darurile Duhului Sfant noi primim puterea de a duce o viata crestineasca, de a ne opune raului si pacatului si de a savarsi binele.

Inconjurarea mesei si a cristelnitei de trei ori, in numele Sfintei Treimi, arata ca incepand de la Botez, viata oricarui crestin trebuie sa aiba in centru Evanghelia (Cuvantul lui Dumnezeu) si Crucea, adica jertfa. Nu putem fi crestini decat implinind poruncile Evangheliei si purtandu-ne crucea. Nu casa, serviciul si banii sunt scopul vietii noastre, ci implinirea voii lui Dumnezeu prin dragoste si jertfa de sine.

La slujba, urmeaza citirile biblice: Apostolul si Evanghelia. In final, preotul taie cateva fire de par de pe capul pruncului, in semnul Sfintei Cruci, simbolizand daruirea totala a celui botezat lui Dumnezeu, ca si primul act de jertfa adusa lui Hristos, din partea copilului.

In final, pruncul imbracat in haina luminoasa este dus in fata Sfantului Altar, unde preotul il impartaseste cu Trupul si Sangele lui Hristos. Astfel noul botezat primeste deodata trei Sfinte Taine: Botezul, Mirungerea si Sfanta Impartasanie.

Asa cum o floare curata si frumoasa moare fara soare si apa, tot la fel si sufletul copilului poate muri duhovniceste daca este lipsit de hrana unei vieti crestinesti, care sta in raspunderea parintilor si a nasilor. De aceea parintii si nasii trebuie sa fie foarte constienti de responsabilitatea pe care o au fata de pruncul botezat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *